Het eerste wat ik veel startende ondernemers zie doen nadat zij zich hebben ingeschreven bij de KVK, is het (laten) vormgeven van een huisstijl, het perfectioneren van een website en het schrijven van een missie en een visie die aansluit bij de identiteit van het merk.  

Super natuurlijk dat je professioneel wilt overkomen, maar zou je je in de opstartfase van je bedrijf niet beter bezig kunnen houden met het binnenhalen van je eerste klanten in plaats van al je tijd en aandacht te besteden aan iets dat je alleen maar geld kost?

Is het hebben van een huisstijl die aansluit bij de identiteit van jouw onderneming noodzakelijk om te kunnen starten met jouw onderneming?

Zoals de tekst hierboven je waarschijnlijk al doet vermoeden is het hebben van een huisstijl niet noodzakelijk om te kunnen starten met een onderneming. Zonder huisstijl kun je prima opdrachten aannemen en geld verdienen. Sterker nog; de meest succesvolle ondernemers zijn hun bedrijf zónder logo en website begonnen. De enige vraag die zij zichzelf stelden was: ‘Hoe kom ik aan mijn eerste klanten?’ En van daaruit zijn zij hun bedrijf verder gaan uitbouwen en vormgeven. 

Wat is het verschil tussen branding en huisstijl?

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen branding en huisstijl? Branding is het bouwen van een merk, een identiteit waarmee je een bepaald gevoel bij je doelgroep oproept. De huisstijl bestaat uit alle visuele communicatie uitingen die daaraan bijdragen. Denk aan een logo, typografie, kleurgebruik, etc. Branding is dus eigenlijk veel allesomvattender en gaat veel dieper. Met branding bouw je een verhaal om jouw product of dienst heen. Je voegt waarde toe. En hoe kun je nou een verhaal om iets heen bouwen en waarde toevoegen als het merk nog niet bestaat? Juist, het merk moet eerst groeien. 

Wat is personal branding? 

Als zzp’er ben je vaak zelf je merk. Je concollega’s bieden grotendeels dezelfde diensten of producten aan. Het onderscheid zit hem in jouw persoonlijkheid. Door je bedrijf neer te zetten als merk en dit te combineren met jouw personal branding kun je je onderscheiden binnen jouw markt. En met een aansluitende huisstijl zorg je voor herkenning, vertrouwen, professionaliteit en geloofwaardigheid. Op de lange termijn draagt het hebben van een huisstijl dus wél bij aan de positionering van jouw mer